سفر به اعماق زمین
نوشته شده توسط : مهندس محمد رضا کوه کن

سوار ماشين زمان شويد

چشمانتان را ببنديد و تصور کنيد که سوار ماشين زمان شده ايد و هفتاد ميليون سال در طول تاريخ به عقب مي رويد. درست در اواخر دوران دوم زمين شناسي که زمين کم کم شکل کنوني اش را پيدا مي کند، ماشين زمان مي ايستد و شما پياده مي شويد. مکان؟ غاري کريستالي هفت رنگي که با قنديل هاي نقره اي به شما خوش آمد مي گويد و احتمالا يکي دو چشمه جوشان و خنک از گوشه و کنار غار به تازگي شروع به جوشيدن کرده اند! دوباره سوار ماشين زمان شويد و به امروز برگرديد. دوست داريد اين غار کهنسال را بعد از هفتاد ميليون سال ببينيد؟ براي اين کار کافيست يک بليط به مقصد دليجان بگيريد و سري به غار چال نخجير بزنيد! غاري که ديدن آن مي تواند ذائقه گردشگري تان را آنقدر تغيير دهد که از اين به بعد تنها به سفرهايي برويد که بازديد از غار در آنها حرف اول و آخر را مي زند! غار کريستالي چال نخجير که در جنوب شرقي استان مركزي و هشت كيلومتري شمال دليجان قرار گرفته، يكي از زيباترين غارهاي طبيعي جهان محسوب مي شود.


مجسمه هاي سنگي

وجود آبشارهاي طبيعي، كريستال هاي هفت رنگ و اسفنج هاي بلورين در كف و ديوار و سطوح اين غار كه از سقف قنديل بسته‌اند، همگي شما را به سفري رويايي مي برند که شايد فرصت تجربه آن را در هيچ نقطه ديگر دنيا پيدا نکنيد. اين غار در دامنه كوهي كم‌ارتفاع قرار گرفته و دسترسي به آن براي بازديدكنندگان داخلي و خارجي بسيار آسان است.
اگر سري به غار چال نخجير زديد، حتما از آبشار گلي، تالار و تنديس عروس، تالار هيولا، چلچراغ، حوضچه آب، چهل ستون و درياچه آب آن ديدن کنيد. يک ويژگي خيلي جالب، اين غار را از ديگران جدا مي کند و آن جانوران سنگي جالبي هستند که در گوشه گوشه غار جا خوش کرده اند و بخش باغ وحش غار را تشکيل داده اند. اشتباه نکنيد! اينها فسيل جانوران واقعي نيستند! اين دست طبيعت است که سنگ‌هاي آهکي را به شکل‌ عقاب، لاک‌پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تنديس‌هاي شگفت انگيز بلورين درآورده است! علاوه بر اين، سيستم تهويه طبيعي اين غار آنقدر پيشرفته است که با قدم زدن در طول غار در هيچ نقطه‌اي احساس کمبود اکسيژن نخواهيد کرد.


 غار وحشت

نخجير به معناي شکار است و چال نخجير به معني شکارگاه. لفظي که به دليل کاربري شکاري منطقه چال نخجير به آن اتلاق مي شد. تا سال 1367 شکارچياني که راهي چال نخجير مي شدند، از شنيدن صداهاي هولناکي روايت مي کردند که شبيه غرش يک هيولاي خشمگين بود و باعث وحشت شکارچيان و گياه چينان مي شد.
همين مهم ترين بهانه خرافات و داستان هاي عجيبي بود که اهالي منطقه درباره چال نخجير نقل مي کردند. غافل از اين که شکافي در دل سنگ‌هاي کوه بود که به علت وزش باد به درون آن و نبود مجراي خروجي بزرگ، مثل حنجره‌اي منقبض و عصبي فرياد مي کشيد.
اما در سال 1367 وقتي سازمان آب براي عمليات عمراني اش مجبور به ايجاد يك انفجار در منطقه شد، ناگهان برگ تازه اي از دوران سوم زمين‌شناسي رو شد. غار 70ميليون ساله چال‌نخجير که به سرعت مورد کاوش غارنوردان قرار گرفت تا امروز بعد از 22 سال، گروه هاي غارنورد بتوانند تا عمق دو هزارمتري آن پيشروي كنند. به گفته اين غارنوردان در انتهاي اين غار يك استخر بزرگ آب وجود دارد و تالارهاي بزرگ طبيعي که در كنار اين استخر قرار گرفته اند.

گروه گردشگري تبيان- آرزو رستم زاد (با اندکی تغییر)

گزارش تصویری

 

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: گالری عکس , زمین شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1285
|
امتیاز مطلب : 57
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : 5 / 12 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: